Komora lakiernicza STANDARD E-19 składa się z:
- Kanał wentylacyjny wylotowy.
- Siłownik pneumatyczny do sterowania kąta otwarcia klapy regulacyjnej funkcji "lakierowanie - suszenie".
- Wentylator nawiewowy z filtrem wstępnym.
- Silniki elektryczne 3-fazowe o mocy 5,5 kW (każdy), napędzające wentylatory agregatu wentylacyjnego.
- Komin odprowadzający spaliny z wymiennika ciepła wykonany z blachy nierdzewnej, kwasoodpornej.
- Kanał umożliwiający wymianę powietrza do 10% w funkcji suszenia (wyposażony w silnik elektryczny 1-fazowy, nastawny).
- Oświetlenie pomieszczenia roboczego z kloszami hermetycznymi.
- Stanowisko robocze (pomieszczenie lakiernicze).
- Element ujednolicający równomierne rozmieszczenie powietrza na filtrze górnym.
- Obudowa sufitu filtracyjnego.
- Wentylator wywiewowy z klapą regulującą funkcje "suszenie - lakierowanie".
- Komora filtra wstępnego.
- Palnik olejowy lub gazowy (na życzenie klienta).
- Kanał wentylacyjny dolotowy.
- Wymiennik ciepła.
- Pulpit sterowniczy.
- Przysłona regulująca ciśnienie powietrza.
- Filtr sufitowy zasadniczy umocowany w specjalnym profilu nożycowym, zapewniającym wysoką sprawność filtrowania (brak możliwości przepływu powietrza obok filtra).
- Filtr podłogowy.
- Tunel wylotowy.
- Termostat bezpieczeństwa zabezpieczający wymiennik ciepła przed przegrzaniem (nastawa 1300C).
Zasada działania.
Komora lakiernicza "STANDARD E-19" może pracować w dwóch reżimach pracy:
Praca komory w reżimie lakierowania.
Lakierowanie wymaga intensywnej wymiany powietrza na stanowisku roboczym.
Powietrze zasysane jest z atmosfery poprzez kanał dolotowy [14] wentylatorem nawiewowym [3]. Wentylator ten równocześnie tłoczy powietrze poprzez wymiennik ciepła [15] oraz kanał doprowadzający [9] i filtr sufitowy zasadniczy [18]
na stanowisko lakierowania, gdzie porywa pozostałości
po lakierowaniu sprowadzając je na filtr podłogowy [19]
i uniemożliwia ponowne wzbicie się z racji prędkości powietrza sięgającej ok. 0,2 m/s.
Następnie powietrze zasysane jest poprzez tunel wylotowy [20] wentylatorem wywiewowym [11] i tłoczone w kanale wylotowym [1] do atmosfery.
Praca komory w reżimie suszenia.
Po zakończeniu fazy lakierowania następuje faza suszenia.
W fazie suszenia siłownik pneumatyczny [2] zadaje położenie klapie regulacyjnej [b]. Umożliwia to cyrkulację powietrza
w obiegu zamkniętym przy wyłączonym wentylatorze wywiewowym [11]. Stan otwarcia klapy regulacyjnej jest sygnalizowany
na pulpicie sterowniczym. Powietrze krąży wówczas w sposób następujący:
wentylatorem [3] powietrze tłoczone jest do wymiennika ciepła [15], gdzie po podgrzaniu do zadanej temperatury dostarczane jest poprzez element ujednolicający równomierne rozmieszczenie powietrza na filtrze górnym [9] i filtr sufitowy [18]
do stanowiska roboczego.
Następnie powietrze jest zasysane w tunelu [20] tym samym wentylatorem [3] itd. Spaliny z wymiennika ciepła odprowadzane są kominem [5]. W zależności od otwarcia przysłony pomiędzy dolotem, a komorą nad wymiennikiem ciepła realizowana jest 10% wymiana powietrza za pomocą kanału [6]. Czas suszenia może być regulowany indywidualnie przez użytkownika lub automatycznie przez nastawienie zegara.
Wyposażenie elektryczne.
W skład wyposażenia elektrycznego wchodzą:
- aparatura elektryczna sterująca,
- silniki elektryczne,
- przewody zasilające
Wyposażenie elektryczne przystosowane jest do zasilania
z sieci elektrycznej trójfazowej o napięciu Un= 220/380 V,
f= 50 Hz z izolowanym punktem neutralnym. Obwody sterownicze zasilane są napięciem Un= 220 V, Źródłem zasilania tych obwodów jest sieć elektroenergetyczna. Wyposażenie elektryczne przedmiotowej komory przewidziane jest do sterowania agregatu wentylacyjnego.
Charakterystyka techniczna.
Filtr wstępny
a |
powierzchnia filtrowana |
5 m2 |
d |
maksymalna temperatura pracy |
1000C |
f |
sprawność filtrowania (filtracja) |
85% |
g |
przepustowość filtra |
2000 m3/h/m2 |
h |
cecha palności |
samo gaszące |
Filtr górny
a |
powierzchnia filtrowana |
19,2 m2 |
b |
grubość |
20-22 mm |
c |
masa |
560 g/m2 |
d |
maksymalna temperatura pracy |
100C |
e |
chłonność |
ok. 370 g/m2 |
f |
sprawność filtrowania (filtracja) |
98% |
g |
przepustowość filtra |
1800 m3/h/m2 |
h |
cecha palności |
samo gaszące |
i |
budowa filtra |
warstwowy |
Filtr dolny
a |
powierzchnia filtrowana |
6 m2 |
b |
grubość |
50 mm |
c |
masa |
200 g/m2 |
d |
maksymalna temperatura pracy |
100C |
e |
chłonność |
3500-4700 g/m2 |
f |
sprawność filtrowania (filtracja) |
95% |
g |
przepustowość filtra |
2500-6300 m3/h/m2 |
h |
cecha palności |
niepalne |
i |
budowa filtra |
warstwowy |
Zespół grzewczy
a |
temperatura w fazie lakierowania |
18-25C |
b |
maks. temteratura w fazie suszenia |
90C |
c |
wydajność cieplna |
186 kW |
d |
rodzaj paliwa |
gaz lub olej opałowy |
e |
materiał wymiennika ciepła |
stal żaroodporna |
Wentylacja
a |
efektywny przepływ powietrza |
19 m3/h |
b |
liczba wentylatorów |
2 szt. |
c |
moc silnika napędzającego wentylatory |
5,5 kW (każdy) |
c |
rodzaj wentylatora |
odśrodkowy |
Oświetlenie
a |
liczba lamp |
8 szt. |
b |
moc zailstalowana |
1856 W |
Gabaryty wewnętrzne
a |
długość |
7000 mm |
b |
szerokość |
4000 mm |
c |
wysokość |
3000 mm |
Wymiary drzwi dla samochodów
a |
szerokość |
2700 mm |
b |
wysokość |
2800 mm |
c |
kąt otwarcia |
180 st. |
Wymiary drzwi dla obsługi
a |
szerokość |
600 mm |
b |
wysokość |
2000 mm |
c |
kąt otwarcia |
180 st. |
Zainstalowanie komory wymaga uprzedniego przygotowania budynku o odpowiednich wymiarach, prześwitach oraz otworach lub uprzedniej konsultacji z producentem.
|
|